Mijn werkwijze

Kindercoaching is een kortdurende en laagdrempelige vorm van hulpverlening voor kinderen.

Ik begin met een intakegesprek. Samen met u als ouder proberen we hierin helder te krijgen wat er speelt en waar we naar toe willen. Hierna kunnen we een vervolgafspraak maken voor uw kind. Deze vindt plaats in mijn praktijkruimte.
Ieder kind en elke situatie is anders, dus is het moeilijk te zeggen hoeveel sessies er precies nodig zijn.

Ik richt me niet op wat er niet goed gaat, maar ga op zoek naar de mogelijkheden en kwaliteiten van het kind! Hoe leert het kind zelf de oplossing te vinden om met de moeilijkheden om te gaan?

Daar gaan we samen naar op zoek op een creatieve manier. Er wordt tegenwoordig veel gevraagd van de kinderen op cognitief gebied (linker hersenhelft), maar aan de creatieve kant (rechter hersenhelft) wordt vaak weinig aandacht gegeven. Toch is het goed om de samenwerking tussen beide hersenhelften te ontwikkelen en in balans te houden, zodat de energie goed kan stromen. Want als we midden in het leven willen staan, zullen we een balans moeten vinden tussen verstand en gevoel, tussen binnenwereld en buitenwereld!

Soms zijn twee sessies voldoende, soms meerdere. Na vijf sessies met het kind (of eerder) volgt een eind- of tussenevaluatie met u als ouder. Hierin bespreken we de ervaringen tot nu toe, geef ik mogelijke adviezen aan u als ouder en maken we indien nodig een vervolgafspraak.

Verschillende werkvormen die ik gebruik zijn o.a.: spel, tekenen en schilderen, boetseren, verhalen en sprookjes, visualisaties, bewegingsoefeningen en yoga, emotiekaartjes, 'de doos van gevoelens', prentenboeken enz. Ook gebruik ik het 'COACHEE!-spel' van Jeannette Bakker-Stam (www.kindercoachmethode.nl), waarvoor ik de licentie heb behaald om dit spel in te zetten in mijn praktijk.

Met veel toewijding, aandacht, enthousiasme en plezier begeleid ik kinderen een stukje op hun pad!